Zwangerschapsincontinentie

Zwangerschapsincontinentie

Zwangerschapsincontinentie is voor vele zwangere vrouwen een vervelende bijeenkomst. Toch is dit iets wat niet vermeden kan worden en in veel gevallen voorkomt. Er verandert tijdens de zwangerschap veel in het lichaam; er worden onder andere zwangerschapshormonen aangemaakt welke ervoor zorgen dat het lichaam wordt klaargemaakt voor de bevalling en er groeit natuurlijk een baby in uw buik die nogal tegen de organen kan drukken. Hoe zwangerschapsincontinentie precies ontstaat en wat u kunt doen om er minder last van te ervaren leest u in dit artikel.

Hoe ontstaat zwangerschapsincontinentie?

Het zwangerschapshormoon zorgt er onder andere voor dat de spieren, banden en kraakbeen wat meer verslappen zodat het kindje straks makkelijker geboren kan worden. Echter heeft dit ook als gevolg dat urine minder goed kan worden opgehouden omdat ook de bekkenbodemspieren - die van groot belang zijn bij het ophouden van urine - verslappen en daardoor niet meer volledig kunnen sluiten. Het gevolg hiervan is dat u wat druppels urine kunt verliezen.

Later in de zwangerschap kan zwangerschapsincontinentie ook worden veroorzaakt door de groeiende baby in uw buik. Deze neemt steeds meer ruimte in beslag en drukt ook tegen andere organen. De blaas wordt door de baarmoeder aan de kant geduwd en het geeft druk aan de bekkenbodemspieren. Hierdoor kan het voorkomen dat u af en toe wat druppels urine verliest.

Het kan ook zijn dat u moeite heeft met het ophouden van urine als u moet niezen, lachen of iets op tilt. Dit komt door de verzwakte bekkenbodemspieren. De spieren zijn niet meer in staat om volledig te sluiten of veel druk op te vangen. Als u schikt, lacht of niest of iets anders doet waarbij druk op uw onderbuik komt, kan het zijn dat u urine verliest. Dit wordt ook wel stress- of inspanningsincontinentie genoemd. Op het moment dat u zich (onverwacht) inspant, kunt u wat druppels tot een scheutje urine verliezen omdat de bekkenbodemspieren niet voldoende tegendruk kunnen geven.

Zwangerschapsincontinentie onder controle

Om zo min mogelijk last te ervaren van zwangerschapsincontinentie zijn er gelukkig wel wat dingen die u zelf kunt toepassen.

  • U kunt tijdens uw zwangerschap bekkenbodemspieroefeningen uitvoeren zodat u de incontinentieklachten kunt beperken. Door uw bekkenbodemspieren sterker te maken, zult u minder last ervaren van incontinentie en daarbij is dit gunstig om sneller te herstellen na de bevalling.
  • Ga regelmatig naar het toilet. Als u wacht tot uw blaas helemaal vol zit is de kans groot dat u wat urine gaat verliezen. Het kan daarom helpen om regelmatig naar het toilet te gaan - ook als u nog geen erge aandrang heeft. Op deze manier kunt u voorkomen dat u urine verliest voordat u op het toilet bent.
  • Leeg uw blaas volledig. Het is belangrijk om de blaas zo goed mogelijk leeg te maken tijdens het urineren, neem hier dus even de tijd voor.
  • Er zijn zwangerschapscursussen waarbij u zich kunt aansluiten, tijdens deze cursus wordt meer uitleg gegeven over de bekkenbodemspieren en de werking daarvan.
  • U kunt gebruik maken van incontinentiemateriaal tijdens en na de zwangerschap zodat u goed beschermt bent tegen doorlekken, nare geurtjes en een vochtig gevoel. Gebruik bijvoorbeeld TENA Lady inlegkruisjes of TENA Silhouette Lady Pants Night voor meer bescherming in de nacht.


Wat ook heel belangrijk is, is dat u voldoende blijft drinken. Veel mensen denken dat ze door minder water te drinken ook minder urine verliezen; toch is dit geen verstandige keuze. Het kan schadelijk zijn voor de gezondheid van uzelf en uw baby.

Verlies van urine of vruchtwater?

Als u bijna aan het einde van uw zwangerschap bent kan het zijn dat u twijfelt of u nou urine of vruchtwater verliest. Hoewel een bevalling in veel gevallen begint met weeën kan het ook zijn dat eerst de vliezen breken. Als dit het geval is, zult u vruchtwater verliezen. Dit kan een flinke plas zijn, maar in enkele gevallen ook maar een klein beetje; net zoals bij urineverlies. Daarom dat dit verwarrend kan zijn.

Toch is de kleur wel te onderscheiden, hoewel urine vaak een gelige kleur heeft is vruchtwater helder. Het kan dat het een roze tint heeft door bloed, of dat er wat witte vlokjes in zitten (dit is huidsmeer van de baby). Maar ook de kleuren bruin, groen of okergeel kunnen voorkomen; de kans is in dit geval groot dat de baby gepoept heeft in het vruchtwater. De geur van vruchtwater wordt omschreven als zoet en weeïg.

Twijfelt u of u urine of vruchtwater verliest? Neem dan een glas of (doorzichtig) plastic bakje en vang wat vocht op zodat u beter kunt zien wat voor kleur het heeft. Denkt u dat het vruchtwater is? Neem dan direct contact op met de verloskundige, die kan onderzoeken of het inderdaad vruchtwater is of niet.

Na de zwangerschap vrij van urineverlies?

Het lichaam maakt in negen maanden veel ontwikkelingen en veranderingen mee, dit heeft impact op het lichaam. Niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook daarna. Door de zwangerschap en de bevalling worden de bekkenbodemspieren verslapt en uitgerekt. Een bevalling is voor het lichaam best zwaar en het is daarom belangrijk om voldoende rust te nemen. Doordat de bekkenbodemspieren nog verzwakt zijn kunt u ook na de bevalling last ervaren van incontinentie.

Onder andere het uitvoeren van bekkenbodemspieren kunnen gunstig zijn om deze spieren weer aan te sterken. Meer over incontinentie na de bevalling leest u in dit artikel.

Zwangerschapsincontinentie is tijdelijk

Zwangerschapsincontinentie is iets waar bijna alle vrouwen last van hebben. Hoewel deze vorm van incontinentie door velen als onprettig wordt ervaren zijn er gelukkig wel wat dingen die u zelf kunt doen om het onder controle te houden. Daarbij is het prettig om te weten dat wanneer u na uw zwangerschap regelmatig bekkenbodemspieroefeningen doet om uw bekkenbodemspieren weer aan te sterken, de incontinentie klachten zoetjes aan ook zullen verdwijnen. Dit zal één tot twee maanden duren. Gaat het daarna nog niet over? Dan kunt u contact opnemen met uw huisarts.

Om tijdens en na uw zwangerschap zo min mogelijk last te ervaren van incontinentie kan het prettig zijn om incontinentiemateriaal te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat u de hele dag goed beschermt bent tegen doorlekken, een vochtig gevoel en nare geurtjes en het zorgt voor meer zelfvertrouwen. Twijfelt u over het geschikte product? Dan kunt u gratis gebruik maken van onze Keuzehulp, door een paar vragen te beantwoorden wordt geeft de site automatisch aan welk product voor u geschikt is.