Stressincontinentie; oorzaken en tips

Hoe vervelend deze vorm van incontinentie ook is, er zijn gelukkig wel wat manieren om de klachten zelf te verlichten. Oefeningen die u gemakkelijk vanuit huis kunt uitvoeren om op deze manier minder last te ervaren van stressincontinentie.

Voordat we tips gaan geven om minder last te ervaren van inspanningsincontinentie is het wellicht handig om te weten wat er precies in het lichaam gebeurt en waarom u ongewenst urine verliest.


De oorzaak van stressincontinentie

Hoewel stressincontinentie ook bij mannen voor kan komen, zijn het voornamelijk vrouwen die last hebben van deze vorm van incontinentie. De bekkenbodemspieren zijn normaal goed gesloten om urine tegen te houden. Echter kan dit veranderen als de bekkenbodemspieren minder stevig zijn dan ze horen te zijn. Bijvoorbeeld tijdens of na een zwangerschap, door de overgang of door verzwakte spieren. Het gevolg is dat de bekkenbodemspieren minder goed samen kunnen spannen waardoor u ongewenst wat druppels urine verliest als u zich plots inspant.

Bij deze vorm van incontinentie is het dus van belang dat de bekkenbodemspieren weer wat steviger worden. Dit kan in veel gevallen helpen om uiteindelijk volledig klachtenvrij te zijn. Daarnaast kunnen de oefeningen veelal thuis worden uitgevoerd wat voor velen erg prettig is.

De functie van de bekkenbodemspieren

De bekkenbodemspieren kunt u zien als een soort hangmat voor de organen die in de onderbuik zitten, zoals de blaas, baarmoeder, dunne darm en een stuk van de dikke darm. Het biedt ondersteuning en zorgt ervoor dat de organen op hun plek blijven zitten. Daarnaast heeft het een functie om te openen en te sluiten (er is een aparte opening voor de plasbuis, vagina en anus). Normaliter zullen de bekkenbodemspieren sluiten wanneer er druk komt door niezen, hoesten, springen of lachen. Ze sluiten ook wanneer er aandrang is om naar het toilet te gaan. Echter gebeurt dit niet of minder goed wanneer de spieren verzwakt zijn.

Bekkenbodemspieroefeningen

Er zijn verschillende bekkenbodemspieroefeningen die u thuis kunt uitvoeren om stressincontinentie te verlichten. Door de oefeningen uit te voeren kunt u de bekkenbodemspieren weer sterker maken met als gevolg dat de spieren beter kunnen sluiten en u geen urine meer verliest. Er is echter wel wat discipline nodig om de oefeningen zelfstandig uit te voeren. De bekkenbodemspieroefeningen zullen dagelijks moeten worden uitgevoerd, ook als u bijna geen last meer heeft van inspanningsincontinentie. Wanneer u stopt met de oefeningen bestaat er een kans dat de bekkenbodemspieren weer zullen verzwakken waardoor u weer opnieuw moet beginnen met het sterker maken van de spieren. Door de oefeningen met regelmaat uit te blijven voeren weet u ook zeker dat u uw spierkracht behoudt waardoor u minder of zelfs geen last meer ervaart van incontinentie.

Bekijk hier verschillende oefeningen die u thuis kunt uitvoeren om uw bekkenbodemspieren sterker te maken.

Als u de oefeningen regelmatig uitvoert zal het ongeveer 6 tot 8 weken duren voordat u verschil ervaart. Is dit niet het geval? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts.

Bekkentherapeut

Lukt het u niet om de oefeningen thuis uit te voeren? Weet u niet precies hoe het moet of kunt u wel wat hulp gebruiken? Dan kunt u terecht bij een bekkentherapeut. Hij of zij is erin gespecialiseerd om de bekkenbodemspieren sterker te maken en kan u verder helpen. Samen met de therapeut zult u oefeningen doen om de spieren weer meer kracht te geven.

Maak (tijdelijk) gebruik van incontinentiemateriaal

Het kan erg vervelend zijn om af en toe wat druppels urine te verliezen. Dit kan zorgen voor onzekerheid en schaamte waardoor u misschien minder snel de deur uit gaat. Hoewel oefeningen kunnen helpen om het probleem te verminderen of zelfs op te lossen kunt u in de tussentijd natuurlijk gebruik maken van incontinentiemateriaal. Het merk TENA is marktleider op het gebied van dit soort producten. TENA heeft voor zowel mannen (TENA Men) als voor vrouwen (TENA Lady) speciaal ontwikkelde producten waar miljoenen mensen wereldwijd op vertrouwen. De producten kunnen u helpen om minder last te ervaren van incontinentie en het geeft een stukje bescherming en veiligheid waardoor u wellicht weer wat makkelijker de deur uit gaat.

U kunt het incontinentiemateriaal bijvoorbeeld gebruiken als overbrugging. Wanneer u een aantal weken de bekkenbodemoefeningen heeft uitgevoerd en minder of geen last meer hebt van incontinentie kunt u natuurlijk gewoon weer stoppen met het gebruik van incontinentiemateriaal.

Wat kunt u verder doen om klachten te verlichten?

  • Zorg ervoor dat u voldoende blijft drinken, bij voorkeur water. Ben voorzichtig met koffie, alcohol of frisdrank, dit kan ervoor zorgen dat u meer drang krijgt om naar het toilet te gaan. Voldoende water drinken is belangrijk om de blaas gezond te houden. Veel mensen met incontinentie gaan minder drinken om op deze manier minder naar het toilet te hoeven. Echter werkt dit averechts want juist door te weinig te drinken wordt de blaas geprikkeld en kunt u nog meer blaasklachten krijgen.

  • Wanneer u last heeft van overgewicht kan het gunstig zijn om af te vallen. Overgewicht kan een trigger zijn voor incontinentie. Door het extra gewicht (buikvet) komt er meer druk op de bekkenbodemspieren waardoor deze verzwakt kunnen raken. Daarnaast ligt er meer druk op de blaas wat ervoor kan zorgen dat u vaker het gevoel heeft naar het toilet te moeten. Als u gewicht verliest en de bekkenbodemspieren door middel van oefeningen weer sterker maakt bestaat er een kans dat inspanningsincontinentie zal verminderen of zelfs verdwijnen.

  • Zorg ervoor dat u op het toilet een goede houding aanneemt (voeten op de grond, rechte rug) en dat u de tijd neemt om te plassen zodat u ook de hele blaas kunt legen.

  • Het is een mogelijkheid om een ingreep uit te laten voeren om stressincontinentie te verminderen. Er wordt een TVT ingreep uitgevoerd (Tension-free Vaginal Tape). Tijdens de ingreep wordt er een bandje geplaatst die de urinebuis wat omhoog trekt. Het gevolg is dat urine minder makkelijk kan wegstromen. Let op: deze behandeling wordt enkel geadviseerd als u geen kinderwens meer heeft. Daarnaast wordt aangeraden om eerst de andere tips te proberen voordat u een een TVT ingreep laat uitvoeren.


Meerdere mogelijkheden

Bij stress- of inspanningsincontinentie zijn er dus verschillende mogelijkheden om de klachten te verlichten of zelfs te laten verdwijnen. Het is belangrijk dat u hier wel wat tijd in steekt en moeite voor doet om het beste resultaat te bereiken. Bekkenbodemspieroefeningen kunnen veel verschil maken en voor een veiliger gevoel kunt u gebruik maken van incontinentiemateriaal. Twijfelt u welk materiaal het meest geschikt is? Maak dan gebruik van de Keuzehulp en kom door middel van een paar korte vragen eenvoudig achter welk product het beste bij uw situatie past. Weet u niet zeker of u wel te maken heeft met stressincontinentie maar mogelijk met een andere soort? Lees hier alles over de verschillende soorten incontinentie.


Meest gebruikte materiaal bij stressincontinentie

De volgende producten worden het meest gebruikt door vrouwen die te maken hebben met deze vorm van urineverlies:

1: TENA Lady inlegkruisjes
2: TENA Lady Discreet verbanden
3: TENA Lady night


Verder lezen? Bekijk ook verschillende blogs met: