Wat is incontinentie?

  • Geplaatst op
  • Door Michiel
  • 0
Wat is incontinentie?

Incontinentie houdt in dat urine (of ontlasting) niet meer kan worden opgehouden waardoor men ongewenst wat verliest. Verlies van urine wordt urine incontinentie genoemd en wanneer je ontlasting verliest heet dit fecale incontinentie. De eerstgenoemde komt het meeste voor en heet officieel dus urine incontinentie. Echter wordt het in de volksmond vaak gewoon incontinentie genoemd, net zoals in dit blog. Bij incontinentie wordt er dus gesproken over urine incontinent zijn.

Vooral vrouwen hebben last van incontinentie

Vooral vrouwen hebben last van incontinentie. Ongeveer de helft van de volwassen vrouwen heeft hier last van. Bij mannen van volwassen leeftijd is dit ongeveer 10% die last heeft van incontinentie. Gemiddeld zijn er in Nederland ruim 3.5 miljoen mensen die last hebben van incontinentie klachten. Dit zijn er dus best veel, en toch wordt het nog altijd gezien als iets om je voor te schamen waardoor urineverlies vaak gepaard gaat met onzekerheid.

Vrouwen hebben vaker last van incontinentie doordat de bekkenbodemspieren veel te verduren hebben. Zoals tijdens de zwangerschap, bevalling en de overgang bijvoorbeeld. Door deze situaties kunnen de bekkenbodemspieren hun kracht verliezen en de elasticiteit verminderen. Bij mannen met incontinentie ligt het probleem vaak aan de prostaat. Er zijn meerdere oorzaken/ factoren die ervoor zorgen dat iemand incontinent wordt.


Oorzaak van incontinentie

Incontinentie komt bij veel volwassen mannen en vrouwen voor. De oorzaak van incontinentie is afhankelijk van verschillende factoren; zoals de leeftijd, algehele gezondheid, zwangerschap of een afwijking. Er is niet één oorzaak aan te duiden als het om incontinentie gaat.

Veel voorkomende factoren die kunnen zorgen voor incontinentie:

Verzwakte bekkenbodemspieren:
De bekkenbodemspieren blijven normaliter tegen elkaar aan gedrukt wanneer er aandrang is om te plassen. Bij een verzwakte bekkenbodem kan er minder druk worden uitgeoefend waardoor u ongewenst urine verliest.

Ouderdom:
Bekkenbodem spieren worden zwakker, mobiliteit verminderd, het geheugen gaat achteruit en er kunnen lichamelijke en/of psychische problemen optreden die ervoor zorgen dat iemand niet op tijd naar het toilet kan gaan.

Zwanger/bevalling:
Bekkenbodemspieren worden zachter door de hormoonverandering en er komt meer druk op de bekkenbodemspieren. Na de bevalling zullen deze nog verzwakt zijn.

Neurologische aandoening:
Verstoring in het zenuwstelsel waardoor de signaaloverdracht tussen de blaas en hersenen niet meer optimaal functioneert. Komt voor bij bijv: MS, ziekte van parkinson of een dwarslaesie.

Blaasproblemen:
Zoals een infectie, blaasontsteking of retentieblaas.

Overgewicht:
Door extra gewicht op de buik en bekkenbodem kan het zijn dat u ongewenst wat urine verliest.

Overgang:
Bekkenbodem- en buikspieren rekken meer uit tijdens de overgang omdat het lichaam minder oestrogeen aanmaakt.

Diabetes:
Een verstoorde gevoeligheid van de blaas kan voorkomen bij diabetes. Daarnaast wordt er door diabetes meer urine aangemaakt in de blaas.

Verkeerde plas gewoonte:
Geen goede houding, niet uitplassen of te lang ophouden

Medicijnen:
Bepaalde medicatie zoals antipsychotica en slaapmiddelen kunnen invloed hebben op de blaas.


Verschillende soorten incontinentie

Er zijn verschillende soorten incontinentie. Het is prettig om te weten wat voor soort incontinentie u heeft zodat u ook het beste kunt inspelen op de situatie en het juiste incontinentiemateriaal aanschaft.

Aandrangincontinentie of urge-incontinentie
Dit is de meest bekende vorm van incontinentie. Aandrangincontinentie of urge-incontinentie wordt door een overactieve blaas veroorzaakt. Dit houdt in dat u - zelfs als u net naar het toilet geweest bent - vaak het gevoel heeft dat u moet plassen. Deze vorm van incontinentie komt zowel bij mannen als vrouwen voor.

Stressincontinentie of inspanningsincontinentie
Stress- of inspanningsincontinentie komt voornamelijk voor bij vrouwen. Zoals het woord al zegt komt er urine bij wanneer er inspanning wordt geleverd, denk aan momenten dat u: moet niezen, hoesten, lachen of springen. Wanneer de bekkenbodemspieren verzwakt zijn kan het in zulke situaties voorkomen dat u wat druppels urine verliest.

Zwangerschapsincontinentie
Urineverlies kan zowel tijdens als na de zwangerschap optreden. Tijdens de zwangerschap kan dit komen doordat er verandering komt in de hormoonhuishouding en het groter worden van de baarmoeder wat meer druk geeft op de blaas. Na de zwangerschap kan urineverlies voorkomen door de bevalling en het oprekken van de bekkenbodemspieren. Bij zwangerschapsincontinentie (zowel tijdens, als na de bevalling) kan het helpen om bekkenbodemspieroefeningen te doen.

Overloopincontinentie
Bij deze vorm van incontinentie loopt de blaas letterlijk over. Dit komt omdat de blaas niet volledig geleegd kan worden tijdens het urineren wat er uiteindelijk voor zorgt dat de blaas overvol raakt. Hierdoor kunt u wat druppels of een scheutje urine verliezen. Deze vorm van incontinentie komt vaker bij mannen voor dan bij vrouwen en veelal pas op latere leeftijd.

Functionele incontinentie
Deze vorm van incontinentie heeft niets met het functioneren van de blaas te maken. Het probleem is dat u door een bepaalde reden niet in staat bent om op tijd naar het toilet te gaan. Denk aan een lichamelijke of psychische aandoening (zoals slechtziend zijn, rolstoelgebonden of dementie).

Ontlastingsincontinentie
Zoals het woord al zegt gaat het hierbij niet om het verlies van urine, maar om het verlies van ontlasting. Ook dit is natuurlijk erg vervelend en kan erg belemmerend zijn in het dagelijks leven. Klik hier voor een uitgebreid artikel over ontlastingsincontinentie


Incontinentie: hoe te behandelen?

Er zijn verschillende oefeningen, zoals bekkenbodemspieroefeningen, die de gevolgen van incontinentie wat kunnen verlichten. Echter bieden deze oefeningen niet bij iedere situatie een oplossing. Voornamelijk voor vrouwen die zwanger zijn geweest of in de overgang zitten is dit een makkelijke manier om de bekkenbodemspieren wat sterker te maken.

Daarnaast zijn er handige tips die je kunnen helpen om minder last te ervaren van incontinentie. Denk aan: opletten met bepaalde voedingsstoffen, een goede toilethouding, blaastraining en voldoende drinken. Meer tips lees je in dit artikel.

Wat ook belangrijk is om zo min mogelijk last te ervaren van urineverlies is de juiste bescherming. TENA is de marktleider als het gaat om incontinentiemateriaal en heeft een groot aanbod met producten tegen urineverlies. Het kan zorgen voor meer zekerheid en ontspanning als u zeker weet dat u goed beschermt bent. Ook als u gebruik maakt van incontinentiemateriaal kunt u oefeningen blijven doen om de gevolgen van urineverlies te verminderen.


Bezoekje aan de huisarts

Vertrouwt u het niet en wilt u graag duidelijkheid? Dan is het raadzaam om een bezoekje te brengen aan de huisarts. Hij/zij zal u wellicht kunnen vertellen wat in uw situatie de oorzaak is en wat voor soort incontinentie u heeft. Dit kan erg prettig zijn, u kunt dan gerichter zoeken naar behandelingen of oefeningen om de incontinentie te verminderen.


Wellicht ook interessant

Klik hier voor diverse blogs met "Tips bij incontinentie"
Bekijk hier diverse blogs met informatie over de werking van de blaas
Volg deze link voor een overzicht overige blogs over incontinentie

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden