Incontinentie; 7 nuttige tips!

  • Geplaatst op
  • Door Michiel
  • 0
Incontinentie; 7 nuttige tips!

Incontinentie is een vervelend probleem en kan zowel bij mannen als vrouwen voorkomen. Het is voor velen belemmerend, niet prettig en ongemakkelijk. Naast het gebruik van beschermende producten zijn er nog een aantal tips die gunstig kunnen zijn om zelf het probleem omtrent incontinentie te verminderen. Hoe u dat kunt doen, dat leest u in onderstaande tips.

1. Bekkenbodemspieren versterken

Wanneer u last heeft van stressincontinentie of inspanningsincontinentie komt dit door verzwakte bekkenbodemspieren. Doordat de spieren verzwakt zijn kunnen ze minder goed samentrekken waardoor u een paar druppels tot een scheutje urine kunt verliezen als u lacht, niest, hoest of springt. Door de bekkenbodemspieren te trainen en daardoor sterker te maken is de kans op urineverlies ook kleiner. U kunt hiervoor terecht bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut maar in het volgende blog kunt u ook een vijftal oefeningen vinden die zelf kunt doen; Blog: Oefeningen bij incontinentie

2. Let op wat je eet en drinkt

Bepaalde soorten voeding hebben een ongunstig effect op incontinentie en kunnen de blaas irriteren. Tegelijkertijd zijn er ook soorten voeding die juist een gunstig kunnen zijn bij incontinentie en het probleem zelfs kunnen verminderen. Voedingsmiddelen die beter vermeden kunnen worden zijn onder andere: citrusvruchten, tomaat en gekruid eten. Ook dranken met cafeïne, theïne, koolzuur en alcohol kunt u beter laten staan. Dit soort voeding kan ervoor zorgen dat u meer drang krijgt om naar het toilet te moeten.

Voeding die wel gunstig is, is broccoli, champignons, koolsoorten en soja(saus). Broccoli en koolsoorten kunnen het incontinentieprobleem verminderen met 40%. Het toevoegen van sojasaus is gunstig om de PSA waardes (Prostaat Specifiek Antigeen: een eiwit specifiek voor prostaatcellen) laag te houden. Champignons kunnen ondersteuning bieden om problemen te voorkomen, het bevat een hoog selenium gehalte wat gunstig is voor de prostaat.

3. Blijf voldoende drinken

Wanneer u last heeft van incontinentie kan het een logische keuze zijn om minder water te gaan drinken. Want van water moet u naar het toilet. Echter is dit geen goede manier om van incontinentie af te komen. Voldoende vocht (anderhalf tot twee liter) is nodig om de blaas gezond te houden. Dit kan water zijn of kruidenthee. Minder drinken kan juist het probleem verergeren; u kunt last krijgen van een geïrriteerde blaas en urinebuis. Om te controleren of u voldoende drinkt kunt u de kleur van uw urine bekijken. Hoe donkerder de kleur, hoe meer geconcentreerd. Als u voldoende drinkt is uw urine licht van kleur.

Om ‘s nachts geen of minder last te ervaren van incontinentie is het raadzaam om twee uur voor het slapen niet meer te drinken. Zeker alcohol, thee en koffie kunnen het beste vermeden worden omdat deze de urineproductie bevorderen. Een glaasje water bij dorst is natuurlijk prima, maar let erop dat u niet te veel drinkt voor het slapen. Lees hier in dit blog meer over.

4. Zorg voor een gezond gewicht

Overgewicht kan een reden zijn van incontinentie, dit komt vooral door het buikvet. Dit zorgt ervoor dat er meer druk wordt uitgeoefend op de blaas. De druk kan ervoor zorgen dat de bekkenbodemspieren te veel belast worden of zelfs afwijkingen gaat vertonen. Doordat de bekkenbodemspieren belast worden kan het zijn dat ze minder goed sluiten waardoor urineverlies mogelijk is.

Wanneer men besluit om af te vallen is de kans groot dat ook de incontinentie klachten verminderen of zelfs verdwijnen. Verschil wordt vaak na 3 tot 6 maanden ervaren. Als men blijvend gewicht verliest en op gezond gewicht blijft kunnen de incontinentie klachten na meer dan 18 maanden helemaal verdwijnen.

5. Oefen met blaastraining

Blaastraining kan gunstig zijn bij aandrangincontinentie of een overactieve blaas. Bij deze vormen van incontinentie komt er vaak in een keer sterke aandrang om te moeten plassen wat ook bijna niet kan worden opgehouden. Toch wordt het voor de blaas steeds moeilijker om urine vast te houden als u vaak naar het toilet gaat. Juist door de toiletbezoekjes uit te stellen kunt u de blaas trainen.

Om te controleren hoe de blaastraining gaat kun je dit noteren in een notitieboekje. Schrijf op welke tijden u normaal altijd naar het toilet gaat en hoeveel tijd er zit tussen twee toilet bezoeken. Voor de blaastraining maakt u een schema met tijden wanneer u naar het toilet mag gaan. Voelt u tussendoor toch aandrang? Probeer dit uit te stellen: zoek afleiding, span uw bekkenbodemspieren aan of probeer te ontspannen.

Het is de bedoeling dat u wekelijks wat meer tijd hebt zitten tussen twee plasmomenten. Op deze manier kunt u de blaas trainen om langer urine op te houden. Het beste kunt u dit thuis oefenen als er verder geen afspraken gepland staan.

6. Neem een goede toilethouding aan

Incontinentie kan ook voorkomen als er geen goede houding wordt aangenomen op het toilet. Er blijft dan nog wat urine in de blaas zitten waardoor u gauw na het toiletbezoekje alweer het gevoel heeft te moeten plassen.

Zorg dat u helemaal op de bril zit met uw voeten op de grond (gebruik eventueel een voetenbankje). Ga rechtop zitten en leg uw handen op uw bovenbenen. Hol uw rug zodat de bekken gekanteld worden; dit zorgt ervoor dat de blaas helemaal geleegd kan worden. Blijf doorplassen tot uw blaas leeg is.

7. Zorg voor goede bescherming

Hoewel er veel oefeningen en mogelijkheden zijn om incontinentie te verminderen blijft goede bescherming wel heel belangrijk. Producten van TENA kunnen hierbij absoluut uitkomst bieden. Deze incontinentieproducten bieden bescherming tegen nare geurtjes, een vochtig gevoel en doorlekken. U weet dus zeker dat u met deze producten goed beschermd bent tegen de gevolgen van incontinentie.

Zeker wanneer u de deur uitgaat voor bijvoorbeeld boodschappen of een lunch kan wat extra bescherming prettig zijn, dit geeft net wat meer zelfvertrouwen en zekerheid. TENA heeft zowel voor mannen (TENA Men) als voor vrouwen (TENA Lady) verschillende producten voor iedere vorm van incontinentie. Het is voor velen een prettige oplossing! De incontinentie wordt er niet direct mee aangepakt maar u kunt in ieder geval weer zonder zorgen de deur uit; dat is ook veel waard!

Incontinentie verminderen

Er zijn meerdere manieren om incontinentie te verminderen. Bovenstaande tips kunnen de klachten doen afnemen of verlichten en het kan helpen om beter met incontinentie om te gaan. Probeer eens wat tips uit en kijk wat het voor u kan betekenen; alleen door het zelf uit te proberen kunt u ervaren of het voor u ook gunstig is.

 

Vragen over incontinentie of uw tip delen?

We kunnen het ons goed voorstellen als u vragen heeft over deze tips of als u zelf wellicht een manier gevonden heeft om met incontinentie om te gaan. Ook zijn we erg benieuwd naar eventuele ervaringen met deze tips. U kunt uw vragen of ervaringen als reactie onder dit blog delen zodat andere mensen met wellicht dezelfde vragen hier ook wat aan hebben of over mee kunnen praten. Elke reactie wordt zeer gewaardeerd.

Indien u overweegt incontinentiemateriaal te kopen kunt u ook gebruik maken van onze handige keuzehulp. Hiermee kunt u aan de hand van een paar korte vragen gemakkelijk ontdekken welk TENA product het beste bij uw situatie past. Zo kan het zijn dat de TENA Lady inlegkruisjes volstaan of bijvoorbeeld de TENA Men Protective shield voor mannen met beginnende incontinentie, maar het kan ook zijn dat u een zwaarder product nodig heeft. U ontdekt het met de keuzehulp!

 

Wellicht ook interessant

Klik hier voor een overzicht van algemene blogs over incontinentie
Bekijk hier diverse blogs met informatie over de werking van de blaas

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden